2012-12-25

Bejgli

Idén Szepyke útmutatását követve készítettem el a bejglit. Persze egy kis csavart azért bele kellett tenni, de mindent a maga idejében.

A tészta hozzávalói - 4 rúdhoz: 60 dkg finomliszt, 25 dkg zsír, 10 dkg porcukor, 2 tojás sárgája és egy egész tojás, 1 dkg élesztő elmorzsolva, egy csipet só, 1 dl tejföl. A kenéshez egy egész tojás kétfelé választva.


A tészta hozzávalóit kimérjük, összegyúrjuk, 4 részre osztjuk és hűtőszekrényben lefedve egy éjszakát pihentetjük.



Diós bejgli - nálam egy rúd - a hozzávalókat igény szerint tessék szorozni:
20 dkg dió, 15 dkg cukor, 1 dl víz, 1 evőkanál vaníliás (lehetőség szerint házi) cukor. 


A hozzávalókat összekeverjük és felfőzzük. Kihűtjük.

Marcipános - nálam egy rúd - a hozzávalókat tessék igény szerint szorozni:
20 dkg héj nélküli darált mandula, 14 dkg cukor, 1 csipet só, 1 dl víz, 1 evőkanál vaníliakivonat (nálam házi), 1 evőkanál színtelen mandulaaroma.


A hozzávalókat összekeverjük és felfőzzük. Hozzáadjuk a mandulaaromát. Összekeverjük. Kihűtjük.

Céklás-mákos - nálam két rúd - a hozzávalókat igény szerint tessék osztani vagy szorozni:
40 dkg darált mák, 25 dkg céklapüré, 25 dkg cukor, 3,5 dl víz.

3 közepes fej céklát meghámoztam, kockákra vágtam és sütőpapírral bélelt tepsibe tettem.


Kezet sikáltam. Kezet sikáltam. A céklát megsütöttem és közben kezet sikáltam.


A megsült céklát botmixerrel pürésítettem. Hozzákevertem a többi hozzávalót, felfőztem. Kihűtöttem.

A tésztát másnap két sütőpapír között késfok vastagságúra azaz késfok vékonyságúra nyújtjuk. Nem lesz egyszerű művelet, de az íze kárpótol mindenkit a befektetett energiáért. (Az én sütőpapíromat kicsit meg is kellett lisztezni, mert hozzáragadt a tészta.)
A tésztalapokat a töltelékkel megkenjük, a sütőpapír segítségével feltekerjük. Sütőpapírral bélelt tepsire helyezzük.


A kettéválasztott tojás sárgáját felverjük és kenőtollal vagy szilikonecsettel HOSSZÁBAN lekenjük a bejgli rudakat.
10 perc múlva az enyhén felvert tojásfehérjével KERESZTBEN kenjük le a rudakat, majd hústűvel jól megszurkáljuk (nem vudu szertartás!).

180 fokra előmelegített sütőben 30 perc alatt megsütjük. Hűlni hagyjuk.


Kóstolunk. Kóstoltatunk. Pironkodva, (ál)szerényen bezsebeljük a dicséretet.
Köszi Szepy!

4 megjegyzés:

  1. Jó lehet :) Egyszer kipróbálom... bár Mátém nem dobta hanyatt magát a céklás dolgoktól... :$ nekem bejön :) Gratulálok :)Kata

    VálaszTörlés
  2. A dicséret innen is megy Feléd....csak kár, hogy én nem kaptam belőle...:)))
    Mármint a bejgliből....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Ha nyitod az ablakod, küld-fény-post - most indul :)

      Törlés