2013-05-02

Carne-Veg sorozat: Medvehagymás olívaolaj

Miss Veg bezöldült ismét - Medvehagymás olívaolaj készült.

Megközelítőleg 4000 évvel ezelőtt a föníciaiak terjesztették el az olívabogyót és az olívaolajat. A legjobb minőségű élelmiszer a 80-100 éves fák terméséből állítható elő. Nem ritka a 200 éves fa sem. A mediterrán térségben található a világ olajfaállományának 90 százaléka. 
Megközelítőleg száz olajfafajta ismert, mindegyik egyedi ízű és különböző érzékszervi tulajdonsággal rendelkező olajbogyót terem. A bogyók színe az érési folyamat során változik, a halványzöldtől a mélyfeketéig. Egy átlagos olajfáról csak egy-két liter olaj előállításához elegendő olajbogyót lehet leszedni, egy liter olívaolajhoz kb. 7 kg olívabogyóra van szükség.

A régmúlt időkben a táplálkozáson kívül az olívaolajat a csecsemők, a királyok, a királynők és a hercegnők bőrének ápolására is használták. A holttesteket is ezzel az olajjal kenték be. A Biblia özönvíz fejezetében a katasztrófa végét a csőrében egy olajágat tartó galamb jelenti be.
Magas az olívaolaj antioxidáns-tartalma is. Az antioxidánsok semlegesítik a szervezetben felszaporodó, ezáltal a sejtfalakat és az egészséget károsító szabad gyököket.

Az olívaolaj E-vitamin- és polifenoltartalma nagymértékben csökkenti a szívinfarktus kialakulásának veszélyét. Védi az érrendszert a meszesedéstől. Csökkenti a koleszterinszintet, megakadályozza a "rossz" koleszterin (az LDL) lerakódását az erek falán. Egyes tanulmányok szerint napi kb. 4 evőkanálnyi olívaolaj fogyasztásával megelőzhető, illetve csökkenthető az újabb infarktus kialakulásának esélye. Szerepet játszik a magas vérnyomás kialakulásának megelőzésében. Tanulmányokban olvasható, hogy naponta történő fogyasztása a már kialakult magas vérnyomást is csökkenti. Erősíti az izomsejteket és jó hatású reumás ízületi gyulladás esetén is. Gyomorsavcsökkentő hatású. Nagy D-vitamin-tartalma segíti a kalcium beépülését a csontokba. Az A-vitamin a szem megfelelő működésére, a haj és a bőr egészségére van hatással.
(forrás: egeszseg.origo.hu)



Egy szép nagy csokor medvehagymát megmostam, leszárítottam, apróra vágtam, majd pürésítettem.

Felöntöttem extraszűz olívaolajjal és összekevertem; majd egy hétig hagytam érlelődni úgy, hogy naponta felráztam.
Egy hét után sűrű szövésű konyharuhán átszűrtem. A fennmaradt medvehagymát sóval összekeverve üvegbe zártam.

A medvehagymás olívaolajat pedig csinos üvegbe töltöttem.


Minden cseppje brummog és fokhagymásan illatozik.

2 megjegyzés:

  1. Tavaly kaptam medvehagymás pálinkát, de olyan íze van, hogy szinte ihatatlan. Állítólag megfázáskor jó, de nem próbáltuk ki.

    VálaszTörlés